fbpx
Wiedza

E-biznes w czasach kwarantanny

W czasach pandemii spowodowanej koronawirusem COVID-19, działalność wielu firm stanęła pod dużym znakiem zapytania. Przedsiębiorcy i pracownicy, nie mogąc być pewni jutra, odkładają na bok dotychczasowe plany i inwestycje.

Wyraźny spadek obrotów, którego przyczyną jest nakaz pozostawania w domu, odbija się na sytuacji finansowej tysięcy polskich firm. W tym trudnym dla gospodarki czasie, jedna z niewielu branż może pochwalić się zdecydowanymi wzrostami. To sprzedaż produktów przez internet.

Spis treści

Polski e-biznes rośnie w siłę

Maska na koronawirus COVID-19

W Polsce popularność sklepów internetowych rosła z roku na rok. Przyczyny tego stanu rzeczy dopatrywać się można w wygodzie zakupów bez wychodzenia z domu, atrakcyjnym cenom produktów, możliwości skorzystania z jednej z wielu form dostawy, a w końcu znacznie większemu asortymentowi produktów, niż w sklepach stacjonarnych.

Na popularność zakupów online duży wpływ ma rosnąca świadomość Polaków w dostępie i korzystania z nowoczesnych technologii.

Powszechny dostęp do internetu, swoboda w korzystaniu z urządzeń mobilnych, możliwość obsługi kont bankowych online, a także prawo mające na celu ochronę konsumentów korzystających ze sklepów internetowych. Każda z tych rzeczy w pewnym stopniu zachęcała do kupowania online.

Handel internetowy w czasach epidemii

W sytuacji, w której obecnie znajdują się wszyscy Polacy, nie jest możliwe dotychczasowe korzystanie ze sklepów stacjonarnych. Wiele z nich ograniczyło, zawiesiło do odwołania lub całkowicie zamknęło swoją działalność. Spowodowało to przekierowanie potrzeb konsumentów w stronę sklepów internetowych. One mogą prowadzić swoją działalność w dotychczasowy sposób. Obsługa zamówień odbywa się w najbardziej bezpieczny dla ludzi sposób, czyli zdalnie, drogą elektroniczną. Również dostawy zamówień ze sklepów internetowych do klientów są maksymalnie bezpieczne. Firmy kurierskie wdrażają coraz to nowsze i skuteczniejsze metody doręczania przesyłek: dostawy bezkontaktowe, możliwość potwierdzania otrzymania przesyłki kodem PIN w swoim telefonie czy choćby dostawa do paczkomatów, sklepów lub na stacje benzynowe. Wszystkie te działania są podejmowane po to, aby zapewnić klientom maksymalne poczucie bezpieczeństwa przed wirusem.

E-biznes – szansą dla wszystkich firm?

Oczywiście nie każda firma jest w stanie przenieść swoją działalność do sieci. Ograniczenia dotyczą przede wszystkim tych przedsiębiorców, którzy działają w sektorze usług.

Gabinety kosmetyczne, fryzjerzy, drobni rzemieślnicy, siłownie i kluby fitness – to najbardziej zagrożone widmem upadku działalności gospodarcze.

Aby móc działać na dotychczasowych zasadach, potrzebują one mieć rzeczywisty, fizyczny kontakt z klientem. A ten aktualnie jest mocno ograniczony.

Kto może się przekwalifikować na e-biznes?

Zakupy w czasach COVID-19

Internet może się okazać szansą na dalsze prowadzenie firmy i utrzymanie zatrudnienia dla setek innych firm, zdolnych realizować zamówienia klientów na odległość, czyli zdalnie.

  • Branża odzieżowa – sklepy odzieżowe, które do tej pory prowadziły sprzedaż stacjonarną, mogą ją przenieść do sieci. Sprzedaż ubrań przez internet jest w Polsce wystarczająco popularna i cieszy się dużym uznaniem klientów. Z pomocą lokalnym przedsiębiorcom przychodzą takie serwisy jak Allegro, OLX i Facebook. Mogą oni prowadzić na nich sprzedaż, bez konieczności zakładania własnego sklepu internetowego.
  • Branża gastronomiczna – z oczywistych powodów lokale gastronomiczne również znalazły się w trudnej sytuacji. Sposobem na dalsze prowadzenie działalności może być przekwalifikowanie się na sprzedaż jedzenia na wynos lub z dowozem do klienta. Jak pozyskiwać zamówienia? Oprócz tradycyjnych metod, takich jak roznoszenie ulotek, można również skorzystać z ogłoszeń publikowanych w social media, serwisach ogłoszeniowych lub dedykowanych serwisów do zamawiania jedzenia online, np. pyszne.pl
  • Branża komputerowa, RTV i AGD – wiele elektromarketów posiada swoje placówki w centrach handlowych. Mocą rozporządzenia, zostały one zamknięte. W przypadku dużych sieci nie wydaje się to być sporym problemem. Dlaczego? Ponieważ równolegle do sprzedaży stacjonarnej, prowadziły one również handel online, który obecnie przejął sporą część zamówień. Jak to wygląda w przypadku mniejszych sklepów, znajdujących się w niezależnych budynkach? Ich działalność nadal może być prowadzona, jednak zauważalny jest spadek obrotów. Wynika on z tego, że potencjalni klienci wolą pozostać w domu odkładając zakupy na później, niż ryzykować wizyty w sklepie. Co może zrobić taki przedsiębiorca? Nie pozostaje mu nic innego, jak szukać alternatywnych kanałów sprzedaży: serwisy aukcyjne lub własne sklepy internetowe, które będzie można wykorzystać w przyszłości do zwiększenia zasięgu sprzedaży.

Jak rozpocząć sprzedaż online?

Dostawa online

Firmy, które chcą spróbować sprzedaży online, mogą to zrobić na kilka sposobów. Nie każdy z nich wymaga od razu inwestowania dużych środków finansowych. Poniżej prezentujemy kilka metod na to, aby częściowo lub w całości przenieść swój biznes do wirtualnego świata.

  • Allegro – najbardziej popularna platforma handlu internetowego w Polsce. Dawniej był to serwis aukcyjny, dziś jest alternatywą dla firmowych sklepów internetowych. Rozpoczęcie korzystania z Allegro nie wymaga żadnych nakładów finansowych. Wystarczy zarejestrować konto i stworzyć aukcje z opisami i zdjęciami swoich produktów. W przypadku sprzedaży na większą skalę i konieczności obsługi wielu zamówień, przydatne mogą być dodatkowo płatne funkcjonalności do zarządzania zamówieniami i wysyłkami. Sprzedając przez Allegro trzeba pamiętać o związanych z tym opłatach za wystawienie ofert i prowizjach za sprzedaż.
  • OLX – serwis internetowy przeznaczony do publikacji ogłoszeń prywatnych. Większość z nich można dodawać bezpłatnie, ale część wymaga wniesienia opłat (motoryzacja, nieruchomości). Możliwości OLX można wykorzystać do wzmocnienia sprzedaży lokalnej, docierając do potencjalnych klientów przez internet.
  • Serwisy z jedzeniem – w sieci od wielu lat działają różnego rodzaju serwisy, pośredniczące w zamawianiu jedzenia online. Niektóre z nich to pyszne.pl, pizzaportal i wiele innych. Włączenie się do współpracy z nimi może zapewnić lokalowi niezbędną ilość zamówień, aby przetrwać ten trudny czas. Pamiętać trzeba jednak o tym, że od każdej transakcji serwisy tego typu pobierają określoną prowizję.
  • Własny sklep internetowy – stworzenie własnego sklepu internetowego nie musi być trudne ani czasochłonne. Chcąc minimalizować koszta tej inwestycji, można skorzystać z gotowych rozwiązań dostępnych online. Można zamówić profesjonalny sklep internetowy w firmie, która zawodowo się tym zajmuje. Z pewnością to rozwiązanie okaże się nieco droższe, ale uzyskany produkt będzie dopracowany w najdrobniejszych detalach i spełniający wszystkie wymogi prawne (RODO, polityka prywatności), dotyczące funkcjonalności (wersje mobilne RWD) oraz bezpieczeństwa użytkowania (szyfrowanie SSL).

Podsumowanie

Stan epidemii koronawirusa COVID-19 jest czasem próby dla większości firm. To czy przetrwają na rynku zależy jednak nie tylko od czynników zewnętrznych i ewentualnej pomocy polskiego rządu, ale również od tego czy same spróbują znaleźć możliwość kontynuowania działalności. Internet dla wielu firm jest szansą na to, aby minimalizować straty i móc nadal funkcjonować w czasach pandemii.

    Hej! Potrzebujesz pomocy lub chcesz skorzystać z naszej oferty?

    Już od 8 lat pomagamy firmom zdobywać klientów w sieci. Sprawdź naszą ofertę:

    Project Manager

    Łukasz Pietras
    Project Manager
    dostępny

    Napisz na kontakt@zdobywcysieci.pl lub zadzwoń pod numer 501-757-664, żeby omówić warunki współpracy. Możesz także zostawić kontakt do siebie, a oddzwonię w ciągu 24 godzin. Czekam na kontakt :)

    2 thoughts on “E-biznes w czasach kwarantanny”

    1. Oczywiście usługi zdalnego strzyżenia jeszcze nikt nie wymyślił 😉 Ale na poważnie, w przypadku fryzjerstwa najlepszym rozwiązaniem byłoby przejście na sprzedaż internetową artykułów fryzjerskich (szampony, odżywki, farby do włosów itp.). Koszt wykonania takiego sklepu to 3-4 tys. zł netto.

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.