Epidemia koronawirusa spowodowała że tysiące firm w Warszawie i całej Polsce odnotowały spadek obrotów. Teraz, kiedy kolejne obostrzenia są luzowane, okazuje się że powrót do tego co było wcale nie jest taki prosty. Mimo stopniowego uwalniania handlu, liczba klientów w sklepach w dalszym ciągu jest niska. Przekłada się to na w dalszym ciągu małe przychody. Co mogą zrobić przedsiębiorcy, aby choć trochę poprawić swoją sytuację?
Spis treści
- Dlaczego handel wciąż kuleje?
- Zamiast stacjonarnie, zakupy online
- Czy sklep internetowy to jedyne rozwiązanie?
- Dlaczego sprzedawać na Facebooku?
- Jakie narzędzia sprzedażowe oferuje Facebook?
- Jak finalizować transakcje na Facebook?
Dlaczego handel wciąż kuleje?
Powodów jest kilka. Po pierwsze nie cały sektor handlu i usług został uruchomiony. Salony fryzjerskie, kosmetyczne, wybrane sklepy – one wciąż są albo zamknięte, albo pracują w ograniczony sposób. Po drugie, spora liczba osób świadomie rezygnuje z odwiedzania placówek handlowych i usługowych, unikając w ten sposób dużych skupisk ludzkich. Do czego oczywiście gorąco namawia rząd. Trudno się zatem dziwić że małe i duże sklepy świecą pustkami, a o miejsca na parkingach jest bardzo łatwo.
Zamiast stacjonarnie, zakupy online
Potrzeby konsumentów tylko w ograniczonym zakresie uległy zmianie. W dalszym ciągu potrzebujemy usług i produktów, różnica polega tylko na sposobie ich zdobywania. Zamiast kupować stacjonarnie, wybraliśmy wygodniejsze i bezpieczniejsze zakupy online. Z oczywistych powodów cierpią na tym mali, lokalni sprzedawcy. Nastawieni wyłącznie na bezpośrednią obsługę klienta w sklepie, nie byli przygotowani na nagłe wejście do sektora e-commerce. Pod tym względem niewątpliwą przewagę posiadają duże sieci handlowe, które od dawna posiadały własne sklepy internetowe. Co mogą w tej sytuacji zrobić mali sprzedawcy? Dostępnych jest kilka rozwiązań: pozycjonowanie stron internetowych warszawskich firm, stworzenie ich od podstaw lub inne, alternatywne metody sprzedaży.
Czy sklep internetowy to jedyne rozwiązanie?
Jak wiadomo, stworzenie sklepu internetowego wymaga czasu i pieniędzy. Kiedy już będzie działać, w dalszym ciągu nie oznacza to że będzie zarabiać pieniądze. Konieczne jest jego wcześniejsze wypromowanie i dotarcie do dużej liczby odbiorców. Równa się to kolejnym wydatkom. Czy jest jakakolwiek alternatywa? Szybsza, tańsza i łatwiejsza? Oczywiście że tak. Jest nią social media ze swoim liderem – facebookiem.
Facebook – tu również możesz sprzedawać
Dlaczego sprzedawać na Facebooku?
Stali użytkownicy FB doskonale wiedzą, że oferuje on wiele narzędzi wspierających sprzedaż i handel. Korzystanie z nich daje wielki potencjał sprzedaży i generowania nowych przychodów. Oczywiście wymaga to odrobiny pracy i czasu, ale w pewnych branżach efekty mogą być szybsze i lepsze niż sprzedaż na Allegro lub własnym sklepie. Konto na FB posiada niemal każdy z nas. Dodatkowo, pewne narzędzia oferują możliwość precyzyjnego targetowania reklam, określania ich budżetów, a także analizowania wyników. Jest również duży wybór bezpłatnych metod sprzedaży na FB.
Jakie narzędzia sprzedażowe oferuje Facebook?
- Płatne reklamy – na pewno widzieliście na swojej tablicy płatne reklamy. Składają się one np. z pokazu slajdu. Kilka zdjęć przewijanych w prawo i lewo, gdzie ostatnie zdjęcie jest linkiem do sklepu internetowego. Dostępne są również inne możliwości, jak pojedyncze posty ze zdjęciem i przyciskiem KUP. W tym przypadku również użytkownik zostanie przeniesiony do strony Landing Page – wykonanej konkretnie pod ten produkt lub jednej ze stron w sklepie internetowym.
- Lokalne grupy sprzedażowe – prawie każde miasto w Polsce posiada własne grupy o charakterze sprzedażowym. Najczęściej nazywają się one „Sprzedam, kupię, zamienię – MIASTO”. Dołączając do nich, można dodawać własne posty z ofertami sprzedaży. Ten sposób sprzedaży jest bardzo lubiany przez osoby prywatne, chcące sprzedać – kupić używaną odzież, wyposażenie domu lub narzędzia. Korzystają z tego również duże firmy, aby promować swoje usługi i produkty. W ostatnim czasie bardzo popularne stało się umieszczanie na takich grupach transmisji LIVE oraz filmików z prezentacją oferowanych produktów. Dynamiczny przekaz reklamowy pozwala nadać mu większej wiarygodności oraz lepiej opisać wszystkie zalety produktu. Wzbudza to większe zaufanie u odbiorców.
- Marketplace – Facebook posiada również własną tablicę ogłoszeń. Nazywa się ona Marketplace i działa na podobnej zasadzie co internetowe serwisy ogłoszeń lokalnych. Umieszczamy w nich post ze zdjęciem, opisem, ceną oraz przyporządkowujemy go do odpowiedniej kategorii, aby zwiększyć jego zasięg i ułatwić wyszukiwanie.
Jak finalizować transakcje na Facebook?
Poza pierwszym wyżej opisanym sposobem, dwa pozostałe wymagają indywidualnych uzgodnień pomiędzy kupującym i sprzedającym. Sprzedaż może się odbyć w sposób tradycyjny, czyli z rąk do rąk. Możliwe jest także ustalenie wysyłki kupionego produktu pod wskazany adres i zapłata za pobraniem lub przedpłata na konto bankowe.