Obrazy odgrywają niezwykle ważną rolę w skuteczności przekazu. Nawet najbardziej wartościowe i interesujące treści zyskują na atrakcyjności, kiedy uzupełnimy je ilustracjami. Mogą nimi być fotografie, rysunki lub infografiki. Moda na infografiki na stronach www została zapoczątkowana kilka lat temu. Dziś już nikt nie wyobraża sobie merytorycznych artykułów bez przemawiających do wyobraźni infografik. Jak je tworzyć i używać, aby czerpać z nich maksimum korzyści?
Co to jest infografika
Jest to obraz stworzony na potrzeby artykułu, usługi, produktu, projektu itp. Jego zadaniem jest nie tylko ilustrowanie treści, ale przede wszystkim przekazywanie w przystępny, graficzny sposób najważniejszych informacji. Może to być esencja artykułu, jak np. instrukcja obsługi, sposób montażu, informacje techniczne i wiele więcej. Infografika na potrzeby internetu zapisywana jest w plikach z rozszerzeniami .jpg, .gif, .png, .pdf. Infografiki mogą również być drukowane i stanowić element projektu ulotki, plakatu, broszury lub innej papierowej publikacji.
Z czego składa się infografika
- Nagłówek – innymi słowy tytuł. Powinien być maksymalnie zwięzły i dokładnie objaśniający zadanie / cel infografiki.
- Elementy graficzne – czyli ikony, piktogramy i pozostałe grafiki nawiązujące do przekazu słownego.
- Opisy – każdy element graficzny powinien być opatrzony krótkim opisem.
- Tło – infografiki powinny być maksymalnie czytelne, a ich przekaz jasny i nie pozostawiający pola do indywidualnej interpretacji. Dla zapewnienia czytelności, tło infografik jest zazwyczaj stonowane, jednorodne lub posiadające delikatny deseń lub teksturę.
Jaka powinna być dobra infografika?
- Atrakcyjna – infografiki powinny przyciągać uwagę. Tylko wtedy mogą zainteresować i zachęcić do zapoznania się z ich treścią. Atrakcyjność wizualną można uzyskać przez stworzenie ciekawego projektu graficznego i zachowanie ogólnej spójności z tematem, którego on dotyczy.
- Czytelna – infografika, aby mogła zostać uznana za skuteczny element przekazu musi być czytelna. Dobierając krój fontu, wielkość, grubość oraz kolor, należy kierować się względami praktycznymi i estetycznymi. Pamiętajmy również o odpowiednio wysokiej rozdzielczości infografik. Te na potrzeby stron www, będą wyświetlane na ekranach smartfonów, jak i monitorach komputerów stacjonarnych.
- Merytoryczna – nie ma nic gorszego niż starannie zaprojektowana infografika z wątpliwej jakości treścią. Przekaz niezgodny z prawdą, powielanie fake newsów, treść pozbawiona wartości, a także błędy gramatyczne, ortograficzne, stylistyczne czy literówki. To najczęstsze zarzuty, które można postawić infografikom. Umieszczenie takiej infografiki na stronie www obniża jej wiarygodność i negatywnie rzutuje na markę.
Jak samodzielnie przygotować infografikę?
Jest wiele sposobów na stworzenie infografik. Do najprostszych projektów można wykorzystać ogólnodostępne programy, takie jak edytor tekstowy czy arkusze kalkulacyjne pakietu. Zazwyczaj posiadają one wbudowaną kolekcję grafik i clip artów, które można wykorzystać w projekcie. Dodatkowo pozwalają tworzyć proste figury geometryczne, bloki tekstowe, dymki i strzałki, które również stanowią oprawę graficzną projektu.
Zaletą korzystania z arkuszy kalkulacyjnych jako pomocy w tworzeniu infografik, jest możliwość łatwego przygotowywania wykresów.
Jeśli jednak zamierzamy tworzyć infografiki w większej ilości, chcemy aby to zadanie zajmowało jak najmniej czasu, a i one same aby prezentowały się profesjonalnie, warto sięgnąć po bardziej zaawansowane narzędzia.
- Programy graficzne – infografiki na strony internetowe najlepiej tworzyć w oprogramowaniu graficznym. Przykłady takich programów to Corel Draw, Photoshop, Adobe Illustrator oraz bezpłatne narzędzia jak Gimp lub Inkscape dla grafiki wektorowej
- Edytory infografik online – w sieci dostępnych jest wiele narzędzi, pozwalających tworzyć profesjonalne infografiki. Można z nich korzystać przy użyciu przeglądarki internetowej, bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania na komputerze. To rozwiązanie ma swoje zalety, ale i wady. Do tych pierwszych możemy zaliczyć bardzo duży wybór narzędzi online do infografik, również tych bezpłatnych. Wadą może być konieczność posiadania dostępu do sieci, aby móc w ogóle z nich korzystać. Przykładowe bezpłatne narzędzia online do tworzenia infografik to piktochart lub infogr.am. W wersje darmowej mają one pewne ograniczenia, jak również mogą umieszczać w gotowych projektach znak wodny ze swoim logo. Zniesienie tych ograniczeń możliwe jest przy płatnej subskrypcji.