Stań się rozpoznawalny, a osiągniesz sukces – bezsprzecznie jest to jedna z najważniejszych rad, jaką powinien usłyszeć każdy przedsiębiorca. Choć osiągnięcie tego celu nie zawsze jest łatwe, to jednak w dużym stopniu gwarantuje zainteresowanie ze strony klientów i zwiększenie zysków.
Zastanawiasz się, co zrobić, żeby konsumenci Cię dostrzegli? Dowiedz się, co to jest logo, a dzięki temu zrobisz krok w dobrym kierunku.
Co to jest logo? Definicja 2024
Logo jest unikalnym znakiem graficznym, symbolem przedsiębiorstwa, który jest częścią identyfikacji wizualnej. Głównym zadaniem logo jest odróżnienie firmy od konkurencji i łatwe zapadanie w pamięć konsumentów. Na pewno znasz logotypy Nike, CocaCola czy McDonalds – to przykłady logo idealnego.
Identyfikacja wizualna jest bardzo ważnym elementem tworzenia marki. Jeżeli właśnie to chcesz osiągnąć, a dzięki temu pragniesz wykreować swój wizerunek, to musisz mieć profesjonalne logo.
Dzięki temu zyskasz symbol graficzny, który stanie się Twoim znakiem rozpoznawczym.
Co to jest logo?
Zwróć uwagę na to, że logo stanowi symbol Twojej firmy. Najważniejsze jest to, by odróżniał Cię od konkurencji, ale też przy pomocy swojego designu i kolorów przekazywało jakieś emocje, informacje oraz wskazówki. Dzięki temu wystarczy jedno spojrzenie, by klient od razu wiedział, czym się zajmujesz.
Poza tym logo ma w graficzny sposób przedstawić Twoją firmę, a może składać się z sygnetu, logotypu i tagline.
Zauważ, że logo jest najszerszym terminem, więc zazwyczaj w ten sposób nazwiesz pełny znak rozpoznawczy firmy.
Pamiętaj także o tym, iż logo ma olbrzymie znaczenie dla Twojego wizerunku. Przede wszystkim dlatego, że możesz wykorzystać taki znak na wszelkiego rodzaju materiałach prasowych, marketingowych, produktach, stronie internetowej itp.
Dlatego logo stanie się Twoim symbolem, który ma pozostać w podświadomości klientów.
Jakie są typy logo?
Można wymienić kilka typów logo, choć klasyfikacje są różne, to do najpopularniejszych należy ta, zgodnie z którą 4 pierwsze rodzaje są oparte na obrazie, a trzy pozostałe na typografii.
Wśród nich możesz rozpoznać:
- Znak graficzny – w tym przypadku symbol graficzny w jasny sposób określa markę, Przykłady znajdziesz u wielu znanych firm m.in. Pumy, Apple i Shell.
- Znak abstrakcyjny bądź symboliczny – ważna jest interpretacja oraz symboliczne znaczenie. Poza tym znak ma być kreatywny i nieoczywisty. Najlepiej sprawdza się w przypadku firm, które są dobrze znane, jak np. Nike, Audi lub Mercedes Benz.
- Postać – ten typ logo wykorzystuje postacie, które stają się symbolem marki. Dzięki temu możesz lepiej utożsamić się z nią i przypisać jej ludzkie cechy. Jednak wymaga to naprawdę przemyślanej kampanii promocyjnej. Z pewnością udało się to firmie Cheetos, Monopoly oraz Michelin.
- Emblemat – w tym przypadku logo ma postać nazwy firmy przy wykorzystaniu graficznej obudowy. Ten typ zazwyczaj jest kojarzony z jakąś prestiżową marką, dlatego emblemat stosuj m.in. Chivas Regal, Porsche bądź Harley Davidson.
- Logotyp – choć jest to jeden ze składników logo, to może też odrębnie stanowić znak rozpoznawczy firmy. Taki wybór jest dobrym rozwiązaniem dla nowych firm, ale zauważ, że nie przekazuje tyle informacji i emocji, co wersja z sygnetem. Jednak wiele marek bardzo dobrze wykorzystała logotyp, np. Coca-Cola, Disney, Sony, Amazon oraz Intel.
- Glif – zazwyczaj składa się z pierwszej litery nazwy firmy. Zaletą takiego rozwiązania na pewno jest łatwość, z jaką zapamiętasz znak, ale problemem może być wywołanie konkretnych emocji. Dobrym przykładem marki korzystającej z glifu jest McDonald.
- Monogram bądź inicjał – ten typ często jest wykorzystywany w markach tworzonych przez jednego bądź wielu właścicieli. Zazwyczaj polega na zestawieniu kilku liter lub połączeniu znaków w całość. Bez wątpienia jest to bardzo popularne rozwiązanie, które na pewno znasz, chociażby dzięki marce Procter & Gamble, Volkswagen oraz Victoria Secret.
Z czego składa się logo?
Wiesz już, że logo może przybierać naprawdę różnorodny wygląd. Dzięki temu masz szansę na wyróżnienie się pośród konkurencji, ale też na dopasowanie się do swojej identyfikacji wizualnej. Jednak ważne jest także to, żebyś potrafił rozróżnić poszczególne części logo, ponieważ wiele nazw jest stosowana zamiennie.
W konsekwencji możesz niewłaściwie określić swoje potrzeby dotyczące znaku. W ten sposób nie tylko dowiesz się, co to jest logo, ale również, z czego się składa.
1. Logotyp
Zwróć uwagę na to, że logotyp to po prostu tekstowy zapis nazwy firmy (fot.1).
W tym celu możesz stosować pełną lub skróconą wersję, a w takim przypadku możesz wykorzystać np. inicjały.
Poza tym w trakcie tworzenia logotypu ważne jest to, by jego wygląd odzwierciedlał charakter Twojej firmy.
2. Sygnet
Zazwyczaj sygnet jest pierwszą rzeczą, jaką zapamiętają Twoi klienci. Przede wszystkim dlatego, że ma postać symbolu graficznego (fot.2).
Czasem sygnet stanowi jedyną część logo, choć warto łączyć go z logotypem. Poza tym znak graficzny możesz wykorzystywać odrębnie np. w social mediach, produktach, ale też jako favicon.
3. Tagline
Zauważ, iż tagline to hasło, cytat bądź motto, które jest umieszczone w logo (fot.3).
Stanowi dopełnienie nazwy firmy, a przy okazji jest zgodny z jej misją lub najważniejszymi wartościami.
Zazwyczaj tagline jest bardzo krótki, ok. 2-4 wyrazy. Stosują go m.in. Nike i YouTube.
Ostatnia aktualizacja Styczeń