fbpx

WordPress a SEO – Jak pozycjonować stronę na WordPressie? 10 kroków!

Pozycjonowanie strony WordPress przebiega tak samo, jak na innych CMSach (typu Joomla, Drupal) czy nawet w „czystym” HTMLu. W wielu przypadkach cały proces jest nawet łatwiejszy, ponieważ do wykorzystania mamy wiele przydatnych wtyczek typu Rank Math lub też Yoast SEO. W konsekwencji dla początkujących WordPress okazuje się nawet prostszy od innych CMSów.

Należy jednak pamiętać, że WordPress ma również swoje wady – i niektóre strony postawione na tym systemie nie są najszybsze. Nie jest to natomiast żadna przeszkoda, a idealnym tego przykładem są realizacje stron i sklepów naszej agencji. Dysponujemy dziesiątkami witryn, które mimo niesprzyjającego CMS pod kątem szybkości są wydajne, ładując się mniej niż 2,5 sekundy (tyle wynosi średni czas ładowania jakościowych witryn WordPress według WP Rocket).

Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak skutecznie pozycjonować stronę WordPress!

wordpress a seo

WordPress – co to jest?

WordPress to otwarte oprogramowanie typu open-source służące do tworzenia i zarządzania stronami internetowymi oraz blogami, oparte na PHP i MySQL.

Ze względu na swoją popularność (43,5% wszystkich stron w internecie bazuje na CMS WordPress), system ten gwarantuje szerokie wsparcie społeczności. W razie problemów z wdrożeniami lub optymalizacją (np. pod kątem SEO lub wydajności) możesz wynająć dowolnego specjalistę w przystępnym budżecie.

popularność wordpress
Popularność WordPress według statystyk W3Techs z sierpnia 2024 roku.

Elastyczność WordPress czynią go odpowiednim wyborem zarówno do prostych stron dla mikro-, małych oraz średnich przedsiębiorstw, jak i rozbudowanych serwisów e-commerce nawet do kilkunastu tysięcy produktów (dzięki wtyczce WooCommerce stanowiącej 37,7% rynku sklepów internetowych).

WordPress a SEO – czy najpopularniejsza platforma jest przyjazna pod kątem pozycjonowania?

WordPress jest platformą wspierającą pozycjonowanie przede wszystkim za sprawą licznych wtyczek upraszających SEO (ang. Search Engine Optimization). Możemy w tym przypadku wyróżnić przede wszystkim Yoast SEO, czyli wszechstronne narzędzie do optymalizacji treści oraz meta danych. Umożliwia analizę contentu pod kątem SEO, sugeruje poprawki oraz generuje mapy witryn XML.

Warto również wspomnieć o Really Simple SSL (dodatku umożliwiającym łatwe wdrożenie certyfikatu SSL). Istotny jest także WP Rocket – plugin przyspieszający działanie strony poprzez optymalizację cache’owania oraz minimalizację plików. Ta wtyczka może mieć bezpośredni wpływ na pozycjonowanie WordPress, ponieważ page speed jest jednym z ponad 200 czynników rankingowych w Google.

„Szybkość ładowania strony jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym zarówno dla wyników wyszukiwania na desktopie, jak i na urządzeniach mobilnych. Oznacza to, że strony internetowe, które ładują się szybciej, mają zazwyczaj większe szanse na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania (SERP) niż strony ładujące się wolniej”. – Search Console Help.

wordpress a seo
Pełna wypowiedź użytkownika Google na temat page speed oraz potwierdzenie jego słów przez eksperta produktowego.

Finalnie, SEO na WordPress może być prostsze dla początkujących niż pozycjonowanie w CMS Joomla, Drupal czy też w „czystym” HTMLu ze względu na liczne dodatki oraz szeroką społeczność internautów.

Należy jednak pamiętać, że sukces pozycjonowania stron WordPress zależy finalnie od podjętych działań optymalizacyjnych on-site (na stronie) oraz off-site (poza witryną), a także wyboru wtyczek i motywów.

Zacznijmy więc od podstaw.

Jak zacząć pozycjonowanie WordPress? 10 prostych kroków!

W celu rozpoczęcia SEO WordPress powinieneś kierować się poniższymi krokami.

KROK 1: Wybierz motyw nieobciążający Twojej strony

Motyw powinien być lekki i zoptymalizowany pod kątem wydajności.

Warto w tym przypadku unikać motywów o ciężkiej strukturze, pełnych zbędnych funkcji, które mogą spowolnić działanie strony i negatywnie wpłynąć na doświadczenie użytkowników.

W celu wyboru motywu WordPress:

1. Zaloguj się do panelu administracyjnego WordPress.

2. Przejdź do zakładki „Wygląd” → „Motywy”.

3. Kliknij przycisk „Dodaj nowy” u góry strony.

wordpress a seo

4. Skorzystaj z wyszukiwarki motywów, filtrując wyniki;

wordpress a seo

5. Wybierz motyw, który jest dobrze oceniany pod kątem wydajności i responsywności.

6. Zainstaluj i aktywuj wybrany motyw, a następnie przejdź do ustawień, aby dostosować go do swoich potrzeb, minimalizując zbędne elementy wpływające na szybkość ładowania.

KROK 2: Zabezpiecz witrynę protokołem HTTPS/2

HTTPS/2 szyfruje dane przesyłane między serwerem a użytkownikiem, chroniąc je przed przechwyceniem.

Wdrożenie tego protokołu podnosi poziom zaufania użytkowników, a także jest jednym z czynników, które wyszukiwarki biorą pod uwagę podczas oceny stron internetowych.

Więcej o tym możesz przeczytać w oficjalnym wpisie Google „HTTPS jako sygnał rankingowy”.

Przejście na HTTPS/2 dodatkowo przyspiesza ładowanie witryny dzięki równoczesnemu pobieraniu wielu zasobów, poprawiając jej ogólną wydajność.

W celu zabezpieczenia witryny WordPress protokołem HTTPS:

1. Zainstaluj SSL na swoim serwerze (pomoże Ci w tym Twój dostawca usług hostingowych);

2. Po zainstalowaniu certyfikatu, zaloguj się do panelu administracyjnego WordPress.

3. Przejdź do zakładki „Ustawienia” → „Ogólne” i zmień adresy URL witryny oraz WordPressa na „https://” zamiast „http://”.

wordpress a seo

4. Zainstaluj wtyczkę „Really Simple SSL”, która automatycznie skonfiguruje Twoją stronę w zakresie korzystania z HTTPS.

wordpress a seo

KROK 3: Zainstaluj wtyczkę Yoast SEO

Yoast SEO oferuje szeroki zakres funkcji, m.in.:

  • analizę treści pod kątem SEO,
  • podpowiedzi dotyczące optymalizacji tytułów i meta opisów,
  • a także zarządzanie mapami XML oraz przekierowaniami.

Wtyczka ta nie tylko pomaga w optymalizacji treści, ale również zapewnia wskazówki dotyczące poprawy struktury strony. Dodatkowo Yoast SEO wspiera integrację z mediami społecznościowymi (istotny aspekt pod kątem budowania widoczności online).

Jak to zrobić w WordPressie:

1. Zaloguj się do panelu administracyjnego WordPress.

2. Przejdź do zakładki „Wtyczki” → „Dodaj nową”.

3. W polu wyszukiwania wpisz „Yoast SEO”.

wordpress a seo

4. Kliknij „Zainstaluj teraz”, a następnie „Aktywuj”.

5. Po aktywacji wtyczki przejdź do zakładki „SEO” w menu bocznym, aby skonfigurować podstawowe ustawienia i rozpocząć optymalizację swojej strony.

wordpress a seo, yoast seo

KROK 4: Zoptymalizuj tytuły (meta title) oraz opisy (meta description)

Tytuły stron powinny być zwięzłe, zawierać najważniejsze frazy związane z treścią strony oraz przyciągać uwagę użytkowników (maksymalnie do 65 znaków ze spacjami).

Opisy meta, mimo że nie wpływają bezpośrednio pozycjonowanie WordPress, odgrywają ważną rolę w zachęcaniu użytkowników do kliknięcia odnośnika Twojej strony.

wordpress a seo, meta opis

Dobrze zoptymalizowane tytuły i opisy powinny:

  • zawierać odpowiednie słowa kluczowe;
  • być unikalne dla każdej podstrony;
  • mieć odpowiednią długość, nieprzekraczającą 65 znaków dla tytułów oraz 150 znaków w przypadku opisów;
  • oddawać charakter i treść strony.

Optymalizując te elementy, zwiększasz szanse na przyciągnięcie uwagi użytkowników oraz poprawiasz ogólną efektywność swojej strategii SEO WordPress.

Aby zoptymalizować tytuły i meta opisy w WordPress:

1. Przejdź do edycji strony lub wpisu, który chcesz zoptymalizować.

2. W dolnej części ekranu znajdziesz sekcję „Yoast SEO”.

3. W polu „Tytuł SEO” wpisz zoptymalizowany tytuł strony, zawierający najważniejsze frazy.

4. W polu „Opis” dodaj krótki, zachęcający opis, uwzględniając słowa kluczowe.

5. Zapisz lub zaktualizuj wpis, aby wprowadzić zmiany.

wordpress a seo

KROK 5: Dodaj zdjęcia do wpisów blogowych oraz istotnych podstron w formacie WebP

WebP jest nowoczesnym formatem, który oferuje znacznie lepszą kompresję niż tradycyjne formaty typu JPEG czy PNG, umożliwiając szybsze ładowanie stron przy zachowaniu wysokiej jakości obrazów. Zastosowanie WebP może wpłynąć pozytywnie na doświadczenie użytkowników oraz pozycjonowanie WordPress.

Jak zautomatyzować cały proces?

1. Zainstaluj wtyczkę „WebP Converter for Media” z repozytorium WordPressa.

wordpress a seo

2. Po instalacji wtyczki, przejdź do jej ustawień i skonfiguruj automatyczną konwersję przesyłanych obrazów na format WebP.

3. Zaktualizuj swoje istniejące obrazy w bibliotece mediów, aby skonwertować je na WebP.

Pamiętaj też o dodawaniu odpowiednich opisów alternatywnych w WordPress.

wordpress a seo

KROK 6: Dokonaj optymalizacji technicznej serwisu przy użyciu WP Rocket

WP Rocket to zaawansowana wtyczka cachingowa, która automatycznie wprowadza szereg optymalizacji, m.in. minifikację CSS, HTML i JavaScript, redukując rozmiar plików przesyłanych do przeglądarki. Umożliwia także implementację lazy loading obrazów, przyspieszając ładowanie strony za sprawą stopniowego wczytywania elementów graficznych.

Korzyści z optymalizacji przy użyciu WP Rocket obejmują:

  • skrócenie czasu ładowania stron;
  • zmniejszenie obciążenia serwera;
  • poprawę wydajności w mobilnych wersjach strony.

KROK 7: Dopracuj responsywność

Responsywność jest obecnie wiodącym sygnałem rankingowym. Zgodnie z dokumentem Mobile-indexing-vLast-final-final.doc opisanym przez Johna Muellera (analityka Google); od 5 lipca 2024 roku gigant z Mountain View do indeksowania używa wyłącznie Googlebota na smartfony.

Co w związku z tym?

W celu zaprezentowania znaczenia tej zmiany przytoczymy istotną wypowiedź jednego z deweloperów Google:

„Po 5 lipca 2024 r. będziemy skanować i indeksować witryny tylko przy użyciu Googlebota na smartfony. Jeśli treść serwisu w ogóle nie jest dostępna na urządzeniu mobilnym, nie można jej już zindeksować”. – John Mueller.

Reasumując, jeśli nie zapewnisz doskonałej responsywności swojej strony – nie będzie ona widoczna w Google.

wordpress a seo
Treść dokumentu Mobile-indexing-vLast-final-final.doc opisanego przez Johna Muellera.

Dostosowując responsywność witryny w WordPress, przejdź do sekcji „Wygląd” → „Dostosuj” i przetestuj, jak strona prezentuje się na różnych ekranach, korzystając z wbudowanych narzędzi podglądu mobilnego.

wordpress a seo

KROK 8: Zadbaj o strukturę witryny, linkowanie wewnętrzne i przekierowania

Logiczna i przejrzysta struktura witryny ułatwia nawigację zarówno użytkownikom, jak i robotom indeksującym.

wordpress a pozycjonowanie w google
Przykład logicznej i przejrzystej struktury strony.

Linkowanie wewnętrzne z kolei pomaga rozdzielać moc SEO pomiędzy podstronami, poprawiając ich widoczność.

wordpress a seo
Rzetelne linkowanie wewnętrzne. Źródło: www.ahrefs.com/blog/the-default-blocklist/

Jeśli chodzi o przekierowania – istotne są zwłaszcza 301 – szczególnie przy usuwaniu lub przenoszeniu treści, gdyż zapobiegają tworzeniu błędów 404 i utracie autorytetu strony.

wordpress pozycjonowanie strony w google
Renomowana wtyczka do przekierowań w WordPress.

KROK 9: Popraw strukturę URL każdej podstrony

Adresy URL powinny być krótkie, zrozumiałe i zawierać istotne słowa kluczowe opisujące treść podstrony – wspomaga to ich indeksowanie oraz pozycjonowanie. Unikaj w tym przypadku zbędnych znaków i długich ciągów, które mogą wprowadzać zamieszanie.

Jak poprawić strukturę URL w WordPress?

  • Przejdź do „Ustawienia” → „Bezpośrednie odnośniki”.
  • Wybierz strukturę „Nazwa wpisu” (dzięki temu strona będzie automatycznie generowała przyjazne URL-e dla nowych treści).
  • W przypadku istniejących podstron edytuj ich adresy URL w sekcji „Edycja podstrony”.
poprawka struktura url
Poprawna struktura URL. Źródło: www.aniakruk.pl/pl/149-kolczyki-zlote

KROK 10: Buduj rzetelny profil linków zewnętrznych (backlinków)

Linki prowadzące do Twojej strony z innych wiarygodnych źródeł znacząco wpływają na jej autorytet z punktu widzenia wyszukiwarek. Backlinki powinny pochodzić z różnorodnych, wartościowych witryn, a nie z niskiej jakości katalogów.

Warto w tym przypadku zwrócić uwagę na:

  • zdobywanie linków z witryn o wysokim autorytecie;
  • budowanie relacji z innymi właścicielami stron w branży;
  • tworzenie wartościowych treści, które naturalnie przyciągają linki (np. viral content).

Dzięki temu Twoja strona zyska większą widoczność i lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania, co bezpośrednio przełoży się na ruch i potencjalnych klientów.

pozycjonowanie wordpress
Analiza profilu backlinków naszej agencji. Źródło: app.neilpatel.com.

Bezpieczeństwo WordPressa a pozycjonowanie (SEO) – czy jest się czego obawiać?

Bezpieczeństwo WordPressa ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie, ponieważ naruszenia zabezpieczeń mogą prowadzić do spadku w organicznych wynikach wyszukiwania.

Aby zadbać o bezpieczeństwo swojej strony WordPress (a w tym jej SEO), powinieneś:

  • regularnie aktualizować WordPressa, motywy i wtyczki – starsze wersje oprogramowania są często podatne na znane luki, które mogą zostać wykorzystane przez cyberprzestępców;
  • korzystać z mocnych haseł i dwuetapowej weryfikacji – zabezpieczenie dostępu do panelu administracyjnego silnym hasłem oraz dodatkową weryfikacją znacznie zmniejsza ryzyko włamania;
  • instalować jedynie zaufane wtyczki i motywy – unikanie oprogramowania z nieznanych źródeł pomaga ograniczyć możliwość zainfekowania strony złośliwym kodem;
  • regularnie wykonywać kopie zapasowe strony – posiadanie aktualnych backupów umożliwia szybkie przywrócenie witryny w przypadku naruszenia bezpieczeństwa lub awarii;
  • zastosować protokół HTTPS – szyfrowanie danych przesyłanych między serwerem a użytkownikiem nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale także wpływa na pozytywne postrzeganie strony przez wyszukiwarki.

Zabezpieczona strona buduje zaufanie użytkowników i wyszukiwarek. Jest to niezbędne pod kątem zachowania ciągłości działań optymalizacyjnych.

Custom post types i taksonomie – wsparcie w SEO WordPress, o którym musisz wiedzieć!

Custom post types i taksonomie umożliwiają tworzenie i organizowanie treści w bardziej zaawansowany sposób. Dzięki nim jesteś w stanie definiować własne rodzaje wpisów i kategorie – pozwala to na lepsze strukturyzowanie treści oraz bardziej precyzyjne targetowanie fraz.

W konsekwencji możesz lepiej dostosować treści do potrzeb użytkowników, zwiększając jednocześnie szanse na indeksowanie większej liczby podstron przez wyszukiwarki.

Dodatkowo odpowiednie wykorzystanie custom post types i taksonomii ułatwia nawigację na stronie, przekładając się na lepsze doświadczenia użytkowników oraz poprawę wyników SEO.

Podsumowanie

Pozycjonowanie na WordPress wymaga zastosowania odpowiednich technik i narzędzi, które wspierają widoczność strony w wyszukiwarkach. Najważniejsza jest dbałość o optymalizację on-site (na stronie) oraz off-site (poza witryną). Warto również skupić się na doborze odpowiednich i bezpiecznych wtyczek oraz wydajnych motywów.

W celu uzyskania pomocy w optymalizacji SEO WordPress umów bezpłatną konsultację z naszymi specjalistami.


WordPress a SEO – FAQ

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat pozycjonowania WordPress?

Jak wykorzystać system komentarzy w WordPress do pozycjonowania?

System komentarzy w WordPress wspiera SEO poprzez generowanie unikalnej treści oraz zwiększanie zaangażowania użytkowników. Aktywne moderowanie oraz odpowiadanie na komentarze zwiększy czas spędzany na stronie, pozytywnie wpływając na jej pozycje w wynikach SERP (ang. Search Engine Results Page).

Czy linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne ma znaczenie w SEO WordPress?

Linkowanie wewnętrzne pomaga w dystrybucji autorytetu strony pomiędzy podstronami, wspierając indeksowanie przez wyszukiwarki. Linki zewnętrzne, prowadzące do wartościowych źródeł, budują zaufanie i mogą zwiększyć autorytet witryny w oczach wyszukiwarek.

Czy dodawanie dużej ilości tagów pomaga w pozycjonowaniu WordPress?

Nadmierne używanie tagów prowadzi do powstania zduplikowanej treści, wpływając na SEO. Skup się na dodawaniu tagów, które rzeczywiście pomagają w organizacji treści i mają wartość dla użytkowników.

Jakie wtyczki pomogą w SEO na WordPress?

Do najpopularniejszych wtyczek SEO należą Yoast SEO, Rank Math oraz All in One SEO Pack. Wymienione pluginy oferują kompleksowe funkcje optymalizacyjne – w tym zarządzanie meta tagami, generowanie map XML oraz kompleksową analizę treści.

W jaki sposób wybór właściwego motywu WordPress ułatwi pozycjonowanie?

Lekki i zoptymalizowany motyw zwiększa szybkość ładowania strony – jest to ważne pod kątem SEO. Z kolei responsywność i zgodność z najlepszymi praktykami SEO sprawiają, że strona okazuje się bardziej przyjazna zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek.

Czy pozycjonowanie WordPress polega na tym samym, co SEO WooCommerce?

SEO WooCommerce obejmuje te same podstawowe zasady co pozycjonowanie WordPress, jednak wymaga dodatkowych optymalizacji pod kątem e-commerce. Obejmuje to przykładowo optymalizację stron produktów czy też zarządzanie recenzjami.

Jak wdrażać przekierowania wpływające pozytywnie na SEO w WordPress?

Przekierowania 301 są kluczowe przy usuwaniu lub przenoszeniu treści, ponieważ przekazują moc SEO z jednej strony na drugą. W łatwym zarządzaniu przekierowaniami pomagają wtyczki typu Redirection 301, zapobiegając błędom 404 i utracie ruchu.

    Hej! Potrzebujesz pomocy lub chcesz skorzystać z naszej oferty?

    Już od 8 lat pomagamy firmom zdobywać klientów w sieci. Sprawdź naszą ofertę:

    Project Manager

    Łukasz Pietras
    Project Manager
    dostępny

    Napisz na kontakt@zdobywcysieci.pl lub zadzwoń pod numer 501-757-664, żeby omówić warunki współpracy. Możesz także zostawić kontakt do siebie, a oddzwonię w ciągu 24 godzin. Czekam na kontakt :)