Jak skutecznie zwiększyć sprzedaż na Allegro? Prowadzisz sklep na platformie Allegro, ale nie zadowala Cię współczynnik konwersji? Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na zwiększenie sprzedaży i zapewnienie sobie większych dochodów.
Pomimo rosnącej konkurencji ze strony globalnych podmiotów, Allegro pozostaje platformą handlową numer jeden w Polsce, odpowiadając w 2019 r. za 3% wartości polskiego handlu detalicznego.
7 sposobów na zwiększenie sprzedaży na Allegro
- Zadbaj o atrakcyjny wygląd oferty
- Dbaj o konkurencyjne ceny
- Buduj zaufanie klientów
- Wykorzystaj skuteczne strategie sprzedażowe
- Wyróżnij się na tle konkurencji
- Wykorzystaj wszystkie funkcje Allegro
- Obserwuj konkurencję i reaguj błyskawicznie
A co powiesz na to, żeby połączyć sprzedaż na allegro ze sprzedażą we własnym sklepie internetowym? Własny sklep internetowy to przede wszystkim pełna niezależność i brak prowizji.
Duża liczba oferentów korzystających z tego marketplace’a sprawia, że wyróżnienie się nie jest prostym zadaniem – dlatego warto poświęcić czas na dopracowanie oferty.
W tym artykule przeczytasz o sprawdzonych sposobach na zwiększenie sprzedaży na Allegro w 2024 roku. Zaczynamy!
Sprawdzone sposoby na zwiększenie sprzedaży – TOP 7
Wybraliśmy siedem sposobów, dzięki którym możliwe jest zwiększenie sprzedaży na Allegro.
Połączenie przynajmniej kilku spośród wymienionych technik powinno przynieść wymierne rezultaty, choć ich skuteczność może różnić się w zależności od branży i działań bezpośrednich konkurentów.
Podobne: Co sprzedawać na Allegro w 2024 roku? 6 popularnych produktów
Zachęcamy do obserwowania zmian w funkcjonowaniu serwisu wprowadzanych przez administrację Allegro (wykorzystanie nowych opcji, zanim zdążą wdrożyć je inni oferenci, może być źródłem przewagi konkurencyjnej).
1. Zadbaj o atrakcyjny wygląd oferty
Aukcja w serwisie Allegro to jedyny punkt łączący oferenta z konsumentem, dlatego warto zadbać o jej atrakcyjny wygląd.
Mamy niewiele czasu, by przyciągnąć uwagę potencjalnego nabywcy, a kupujący często na podstawie samej warstwy wizualnej są w stanie ocenić, czy mają styczność z wiarygodnym sprzedawcą.
Wystawiając aukcje, zwróćmy szczególną uwagę na elementy takie jak:
- spójna identyfikacja wizualna – charakterystyczny układ aukcji, specjalna czcionka, logotyp sklepu, odpowiednia miniatura
- atrakcyjne zdjęcia – najlepiej sprawdzą się zdjęcia autorskie, zwłaszcza jeśli oferujemy produkt, który pojawia się także na aukcjach konkurencji – nie musimy ograniczać się do standardowych zdjęć typu packshot, w przypadku niektórych kategorii produktów świetnie sprawdzą się także zdjęcia aranżowane
- opis oferowanego produktu – wyczerpujący, napisany poprawną polszczyzną, wykorzystujący język korzyści
Warto także odpowiednio zoptymalizować tytuły wystawianych aukcji – choć wydaje się, że 50 znaków to niewiele, liczba ta okazuje się wystarczająca, by umieścić najważniejsze informacje, które ułatwią wyszukanie oferowanego produktu i zachęcą do kliknięcia odnośnika prowadzącego do aukcji.
2. Dbaj o konkurencyjne ceny
Choć cena nie jest jedynym czynnikiem branym pod uwagę przez konsumenta, to w wielu przypadkach może się okazać najważniejszym powodem, dla którego kupujący wybierze akurat tego konkretnego oferenta.
Ma to szczególne znaczenie w przypadku produktów znajdujących się w ofercie wielu sprzedawców: zaawansowane opcje filtrowania oferowane przez Allegro zdecydowanie ułatwiają wybór najkorzystniejszej cenowo oferty. Z tego powodu warto monitorować ceny u innych sprzedających oraz w sklepach internetowych i porównywarkach cen.
Choć zadanie to wydaje się czasochłonne, nie musimy robić tego ręcznie: istnieją narzędzia pozwalające w automatyczny sposób weryfikować ceny u różnych dostawców.
Jeśli nasza oferta jest bardzo szeroka, wykorzystanie tego typu oprogramowania pozwoli zaoszczędzić mnóstwo czasu i cały czas trzymać rękę na tzw. pulsie, optymalizując cenę i maksymalizując zyski.
3. Zbuduj zaufanie klientów
Pozytywne recenzje i wysokie oceny to podstawa do zbudowania zaufania klientów: jak wynika z Raportu Gemius dla e-commerce, opinie innych kupujących mają znaczenie aż dla 46% konsumentów.
Społeczny dowód słuszności to niejedyny czynnik pozwalający na budowanie wiarygodności sprzedawcy. Możliwość płatności przy odbiorze zamówionych produktów oraz czytelna, zrozumiała informacja dotycząca zwrotów i reklamacji są sposobami na zaprezentowanie się jako sprzedający godny zaufania.
To także istotny element budowania przewagi konkurencyjnej: jeśli nie jesteśmy w stanie konkurować ceną, korzystna polityka zwrotów może być czynnikiem, który przekona konsumentów do skorzystania z naszej oferty.
Zapamiętaj!
Pomimo tego, że odsetek internautów uważających opinie na temat sprzedawcy za istotny czynnik wpływający na podjęcie decyzji zakupowej maleje z roku na rok, warto zadbać o satysfakcję klientów oraz poprosić ich o pozostawienie komentarza po zakupie. Przeprowadzone przez Google badania wskazują, że negatywne doświadczenie zakupowe obniża prawdopodobieństwo dokonania zakupu w przyszłości o przeszło 60%.
4. Wykorzystaj skuteczne strategie sprzedażowe
Znajomość rozmaitych strategii cenowych i poza cenowych oraz podejść do konstruowania oferty może być czynnikiem, który pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji.
W przypadku niektórych branż (np. sprzętu elektronicznego), bardzo skuteczną strategią może się okazać upselling.
Jeśli oferujemy odzież, warto pomyśleć o sprzedaży pakietowej, komponując gotowe zestawy i przygotowując aranżowane sesje, prezentujące w całej okazałości oferowane produkty.
Podobne: Jaki sklep internetowy otworzyć w 2022 roku? Kreatywne pomysły na sklep internetowy
Korzystne z punktu widzenia poziomu sprzedaży może okazać się także oferowanie produktów komplementarnych: sprzedając przykładowo rower, zaproponujmy konsumentom dokupienie dodatkowych elementów wyposażenia, tj. oświetlenia czy zapięcia. Oferowane dobra komplementarne to często produkty o wysokiej marży, dlatego warto wyeksponować je w naszej ofercie.
Powyższe przykłady oczywiście nie wyczerpują wszystkich możliwości – to bardziej zasygnalizowanie tego, jak istotne dla sukcesu sprzedażowego na Allegro może się okazać odpowiednie skonstruowanie oferty i wdrożenie przemyślanej strategii sprzedażowej.
5. Wyróżnij się na tle konkurencji
Znajomość słabych i mocnych stron oferty pozwoli na zaoferowanie unikalnej wartości konsumentowi.
Czy sprzedawane przez nas produkty są niedostępne u innych sprzedających? A może jesteśmy w stanie zaproponować najkorzystniejszą cenę? Realizujemy błyskawiczną wysyłkę? Czy jesteśmy w stanie zaoferować dłuższy okres na zwrot i reklamację?
Niezależnie od tego, czym wyróżniamy się na tle konkurencji, warto to odpowiednio zakomunikować potencjalnym nabywcom i zadbać o odpowiednie wyeksponowanie naszych atutów.
6. Poznaj możliwości Allegro i wykorzystaj funkcje platformy
Dostawcy platformy starają się zwiększać jej atrakcyjność poprzez wprowadzanie dodatkowych opcji i nowych programów lojalnościowych.
Etykieta Super Sprzedawcy, program Allegro Smart! oraz Monety Allegro to przydatne funkcjonalności serwisu, które mogą znacząco wpłynąć na sprzedaż – niemal sześć milionów użytkowników tego marketplace korzysta z Monet Allegro, a co trzeci z nich dokonuje zakupów wyłącznie u sprzedawców uczestniczących w tym programie.
Bardzo atrakcyjny dla konsumentów jest także abonament Allegro Smart!, dzięki któremu możliwe jest ograniczenie kosztów dostawy. Choć od stycznia 2021 r. sprzedawcy dopłacają część kosztów przesyłek Allegro Smart!, a sam udział w programie wymaga spełnienia wielu warunków dotyczących chociażby liczby pozytywnych opinii czy kształtu samych aukcji, program ten jest bardzo pozytywnie odbierany przez konsumentów, dlatego warto podjąć wysiłek związany z odblokowaniem tej funkcji serwisu.
Innym sposobem ułatwiającym zwiększenie sprzedaży na Allegro jest wykorzystanie płatnych funkcji platformy, czyli Allegro Ads.
System reklamowy działa na podobnej zasadzie do Google Ads, a stawki za reklamę ustalane są w oparciu o stawki dyktowane przez konkurencję.
Oprócz reklam popularną funkcjonalnością umożliwiającą wyróżnienie się na tle konkurencji jest pogrubienie i podświetlenie aukcji, na które możemy się zdecydować podczas wystawiania ofert.
Wykorzystanie tej funkcji wiąże się z opłatą początkową (przy wystawieniu oferty) oraz zwiększoną prowizją od sprzedaży.
7. Obserwuj swoich konkurentów i reaguj na ich działania
Obserwowanie działań konkurencji (nie tylko bezpośredniej, ale także sprzedawców prowadzących sprzedaż w innych segmentach rynku) to świetne źródło informacji o politykach cenowych, trendach dotyczących warstwy wizualnej aukcji czy nowych rozwiązań w zakresie obsługi posprzedażowej.
Analizujmy sukcesy i porażki rywali, starając się implementować sprawdzone rozwiązania, wystrzegając się przy tym błędów popełnionych przez konkurentów.
Pamiętajmy także o tym, by wszelkie wprowadzane zmiany i udogodnienia odpowiednio klarownie zakomunikować konsumentom: nawet najkorzystniejsze rozwiązania i unikalne udogodnienia nie zwiększą sprzedaży, jeśli nie poinformujemy o nich potencjalnych nabywców.
Rozwijaj sprzedaż w kilku kanałach
Pomimo ogromnej popularności Allegro, warto pamiętać o tym, że możliwości rozwijania sprzedaży w sieci nie kończą się na jednym marketplace.
Jeśli napotykamy bariery uniemożliwiające wzrost dochodów na tej platformie, warto pomyśleć o zwiększeniu liczby kanałów dystrybucji, rozwijając sprzedaż wielokanałową.
Przyjrzyjmy się bliżej dostępnym możliwościom.
1. Sprzedawaj dodatkowo na innych platformach
Na jakich platformach warto rozwijać sprzedaż w 2024 roku.?
Przygotowaliśmy 7 propozycji:
- Community Commerce (czyli wykorzystanie marketplace-ów oferowanych przez media społecznościowe) – zakupy w social mediach zyskują coraz większą popularność, szczególnie wśród najmłodszych konsumentów, dlatego, jeśli w naszym portfolio znajdują się produkty adresowane do tej grupy wiekowej, warto spróbować nawiązać kontakt z odbiorcami i wypromować swoją markę na Facebooku, Instagramie czy TikToku;
- Amazon – globalny gigant e-commerce od niedawna oferuje polskim firmom możliwość korzystania ze swoich usług. Choć koszty użytkowania platformy może się wydawać dość wysoki, Amazon będzie dobrym wyborem dla sprzedawców, którym zależy na rozwijaniu sprzedaży także w innych krajach;
- OLX – popularny w wielu krajach serwis ogłoszeniowy umożliwia od niedawna założenie konta firmowego, dzięki czemu możliwe jest budowanie świadomości marki oraz znacznie łatwiejsze zarządzanie ofertami;
- Alibaba/Aliexpress – te dwa marketplace’y należą do tego samego właściciela, ale obsługują odmienne segmenty – Alibaba to rynek B2B, a Aliexpress – B2C;
- Empik Marketplace – to platforma jest dobrym wyborem dla firm oferujących nie tylko książki, filmy czy gry, ale także dla sprzedawców zabawek, akcesoriów do samochodów czy sprzętu AGD;
- Morele.net – ten polski marketplace kojarzony jest zwykle z urządzeniami elektronicznymi, a jego niewątpliwym plusem jest automatyczne promowanie ofert;
- Erli.pl – uważana za potencjalną konkurencję dla Allegro kusi bardziej atrakcyjnymi dla sprzedających prowizjami oraz dużym potencjałem rozwoju.
2. Stwórz własny sklep internetowy
Jeśli zależy nam na rozwoju własnej marki oraz dotarciu do większej liczby odbiorców, warto zdecydować się na stworzenie własnego sklepu internetowego.
Podobne: Allegro czy własny sklep internetowy? Którą opcję warto wybrać?
Własny sklep to liczne korzyści, m.in.:
- brak prowizji dla platformy marketplace i większa swoboda w kształtowaniu polityki cenowej;
- możliwość zaprojektowania unikalnej warstwy wizualnej i UX;
- rozwijanie marki i możliwość budowania relacji z odbiorcami;
- większe możliwości w zakresie promowania oferty (Google Ads, płatne treści w mediach społecznościowych, content marketing, influencer marketing, pozycjonowanie SEO);
- większa swoboda w zakresie zasad prowadzenia sprzedaży, polityki zwrotów, dostępnych form płatności i dostawy.
Jak zwiększyć sprzedaż na Allegro? – Podsumowanie
Zaproponowane powyżej sposoby umożliwiające zwiększenie sprzedaży na Allegro są komplementarne, a połączenie różnych technik pozwoli osiągnąć najlepsze rezultaty.
Warto także przyjrzeć się innym kanałom dystrybucji, rozwijając sprzedaż na kilku różnych marketplace-ach lub z wykorzystaniem własnego sklepu internetowego.
Jeśli myślimy długofalowo, inwestycja we własny sklep będzie najlepszym rozwiązaniem, pozostawiając nam większą swobodę w ustalaniu polityki cenowej, tworzeniu unikalnego UX i budowaniu własnej marki.
Jak zwiększyć sprzedaż na Allegro? – FAQ
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi dotyczące zwiększenia sprzedaży na Allegro.
#1 Czy dołączenie do programu Allegro Smart! jest darmowe?
Serwis nie pobiera opłat za samo dołączenie do programu. Sprzedawcy są jednak zobowiązani do opłacenia części kosztów dostawy w formie prowizji od sprzedaży.
#2 W jaki sposób stworzyć skuteczny tytuł aukcji na Allegro?
Stworzenie skutecznego tytułu aukcji wymaga wiedzy na temat tego, w jaki sposób klienci szukają interesujących produktów oraz jak przełożyć cechy oferowanego produktu na konkretne korzyści dla nabywców, i opisać je za pomocą języka korzyści. Wbrew pozorom, 50 znaków to wystarczająco dużo, by przekazać najważniejsze informacje i zachęcić do odwiedzenia aukcji.
#3 Czy prowadzenie więcej, niż jednego konta Allegro ma sens?
Kupujący często lepiej postrzegają sprzedawców, którzy specjalizują się w określonym segmencie produktów. Jeśli więc posiadasz szerokie portfolio, w którym znaleźć można produkty z wielu różnych kategorii, dobry pomysłem będzie rozdzielenie sprzedaży na kilka kont.
Z tego artykułu dowiedziałeś/dowiedziałaś się:
- w jaki sposób zadbać o wygląd aukcji;
- dlaczego warto obserwować działania konkurencji;
- z jakich funkcji platformy Allegro warto skorzystać;
- jak zbudować zaufanie konsumentów;
- jakie strategie sprzedaży można wykorzystać do zwiększenia sprzedaży na Allegro;
- w jakich marketplace warto rozwijać sprzedaż;
- dlaczego warto postawić na własny sklep internetowy.