Pandemia, lockdown czy po prostu zwiększający się kryzys gospodarczy mogą wpłynąć na obniżenie się Twoich dochodów. Jednak czy tak naprawdę musi być? W końcu wystarczy, że podejmiesz odpowiednie działania, a spadek sprzedaży w czasie pandemii będzie jedynie chwilowy.
Czas kryzysu to doskonały moment na wykorzystanie kreatywnych, a przede wszystkim niebanalnych rozwiązań. Musisz też wykazać się odwagą, bo niekonwencjonalne działania zawsze wiążą się z ryzykiem. Jednak wtedy zapewne poradzisz sobie z obniżeniem sprzedaży, liczby klientów i dochodów.
Spis treści
5 sposobów na radzenie sobie ze spadkiem sprzedaży
Postaw na sprzedaż internetową
Statystyki z marca czy kwietnia 2020 roku pokazały, że Polacy nareszcie na masową skalę zaczęli kupować przez Internet. Zwróć także uwagę na to, iż zamknięcia bądź ograniczenia nałożone na sklepy stacjonarne wcale nie zniechęciły do robienia zakupów. Po prostu handel przeniósł się do sieci. Szczególnie ogromny wzrost sprzedaży zanotowały apteki online, drogerie, księgarnie internetowe, a także sklepy z żywnością, odzieżą, obuwiem i sprzętem RTV. Tak naprawdę jeszcze więcej branży zyskało na tym, że przeniosło swój biznes do sieci.
Zwróć także uwagę na to, iż sklep internetowy to nie tylko sposób na chwilowe poradzenie sobie z trudnościami. Specjaliści sugerują, że trendy zapoczątkowane w czasach pandemii się utrzymają, a przede wszystkim będą regularnie rosnąć. Dlatego strona www oraz sklep online to po prostu pierwszy krok, jaki powinieneś podjąć, gdy dostrzeżesz spadek sprzedaży w czasie pandemii.
Znajdź przyczynę spadku sprzedaży
Oczywiście najważniejszą przyczyną spadku sprzedaży jest pandemia, a także jej skutki – związane m.in. z. ograniczeniami nałożonymi na poszczególne branże. Jednak powinieneś zastanowić się, czy na pewno jest to jedyny powód, przez który zacząłeś notować niższe przychody. Być może pandemia po prostu uwidoczniła, niedostrzegane przez Ciebie problemy. Właśnie z tego powodu tak ważne jest to, abyś znalazł kolejne przyczyny zahamowania rozwoju Twojej firmy. W końcu może być ich naprawdę sporo.
Zastanawiasz się, jakie są najczęstsze powody spadku sprzedaży? Badania pokazują, że klienci omijają sklepy, które:
- Nie oferują szybkich płatności.
- Mają ograniczone formy dostawy.
- Nie mają darmowej dostawy – w tym przypadku ważne jest psychologiczne podejście. Klienci chętnie wybiorą Twój asortyment nawet wtedy, gdy będzie droższy od konkurencji, jeżeli zapewnisz im darmową dostawę.
- Nie mają danych firmy na stronie internetowej.
- Polityka prywatności, regulamin, koszty wysyłki oraz sposoby zapłaty nie są widoczne w stopce strony. Brak lub ukrycie takich informacji sprawia, że sklep znacznie traci wiarygodność.
- Utrudniony kontakt z klientami.
- Brak kont w social mediach. Zauważ, że badane osoby nie określiły, czy konta mają aktywne, po prostu fakt, że ich nie masz może wpływać negatywnie na ich opinię na temat Twojej strony czy sklepu online.
Opracuj strategię działania
Właściwa reakcja na zmniejszenie sprzedaży powinna zmusić Cię do stworzenia strategii działania. Ważne jest to, abyś przeanalizował przyczyny obecnej sytuacji, swoje zachowania, a także działania klientów. Pamiętaj także o tym, żebyś wziął pod uwagę artykuły bądź usługi, które cieszyły się największym zainteresowaniem w trakcie pandemii. Takie dane pozwolą Ci wysunąć bardzo przydatne wnioski. Gdy już uporządkujesz te informacje, to przejdź do opracowywania strategii. Być może okaże się, że powinieneś nieco zmienić swój dotychczasowych sposób działania – zastanów się nad dodaniem szybszego sposobu dostawy lub za pobraniem.
Przemodeluj swój biznes
W trakcie kryzysu musisz być elastyczny i podążać za dynamicznymi trendami. Wtedy przestają obowiązywać zachowania znane z przeszłości. Musisz to zrozumieć, bo to właśnie takie myślenie umożliwi Ci przetrwanie gorszych czasów. Najlepszym sposobem jest po prostu odpowiedzenie sobie na jedno pytanie: czego ludzie potrzebują teraz najbardziej? Zorganizuj burze mózgów, znajdź rozwiązanie i nie bój się przemodelowania swojego biznesu. W końcu skoro sytuacja gospodarcza się zmienia, to także Ty musisz sięgnąć po zupełnie nowe rozwiązania.
Zaangażuj się społecznie
Czy zdajesz sobie sprawę z tego, jak Twój wizerunek wpływa na sprzedaż? Wzrost oraz spadek zainteresowania ze strony kupujących może być uzależniony od tego, jak jesteś postrzegany w Internecie. W tym przypadku nie ogranicza się to jedynie do klientów, ale również do konkurencji. Dlatego zrób to, co robią już inni, czyli pochwal się swoją dobroczynnością. Zapewne nie raz Twoja firma wspierała organizacje charytatywne. Po prostu tym razem mów o tym głośno – w ten sposób nie tylko pokażesz, jakie wartości są dla Ciebie ważne, ale też dodatkowo nagłośnisz tę sprawę.
Zauważ także, jak ważna jest solidarność w trakcie pandemii. Zatem pokaż, jak wspierasz lekarzy czy po prostu branże, które ucierpiały najbardziej. Na pewno zrobisz to z wielką chęcią, a przy okazji staniesz się jeszcze bardziej szczery w oczach swoich klientów.