Posiadasz stronę internetową i zastanawiasz się czy jest dobrze wykonana? Czy jej użytkownicy mogą się na niej łatwo odnaleźć i są im zapewnione pewne udogodnienia? Co można poprawić w działaniu strony www, czyniąc ją wygodniejszą i łatwiejszą w obsłudze? Poznaj kilka udogodnień, które zdecydowanie poprawiają odczucia użytkowników.
Spis treści
- Kopia maila na skrzynkę nadawcy
- Spis treści w artykułach
- Sidebar i konieczność jego istnienia
- Sidebar i konieczność jego istnienia
- Im mniej tym lepiej – prawo Hicka
- Daty relatywne
- Przewijanie zamiast klikania
Kopia maila na skrzynkę nadawcy
Na Twojej stronie internetowej znajduje się formularz kontaktowy? Jeśli tak, warto wyposażyć go w opcję wysyłania kopii wiadomości na adres nadawcy. To bardzo duże, a jednocześnie proste w wykonaniu udogodnienie. Twój klient ma wówczas pewność że wiadomość została wysłana, a jednocześnie pozwala to zachować ciągłość korespondencji. Na pewno z tej opcji ucieszą się osoby lubiące archiwizować wysyłane przez siebie wiadomości.
Spis treści w artykułach
Tu przykładu nie trzeba szukać daleko. Po prostu spójrz na górną część tego tekstu. Znajdziesz tam spis treści. Mała rzecz a cieszy. Spis treści w artykule pozwala łatwo poznać jej treść i szybko przenieść się do wybranego akapitu. Jego obecność poprawia również czytelność artykuły, stając się ciekawym elementem graficznym. Pod względem technicznym spis treści służy również jako narzędzie do linkowania wewnętrznego, ułatwiając robotom indeksowanie treści oraz późniejsze pozycjonowanie stron.
Sidebar i konieczność jego istnienia
Czy potrzebny jest na Twojej stronie sidebar? Pierwsze sprawdź czy go posiadasz, a jeśli tak, to na jakich podstronach jest umieszczony. Jeśli są to strony kategorii lub tagów, to jest to dobre miejsce.
Nie zalecamy jednak umieszczania pasków bocznych na stronach artykułów. Dlaczego? Ponieważ rozpraszają one uwagę użytkownika i mogę wprowadzać niepotrzebny szum informacyjny.
Wyszukiwarka na stronie
Czy Twoja strona posiada wyszukiwarkę? A jeśli tak, to czy rzeczywiście jest ona potrzebna, czy po prostu zdecydowałeś się na jej dodanie, bo jest to fajny gadżet? Polecamy wyszukiwarkę dla stron z dużą ilością treści i artykułów. Jednak w przypadku małych serwisów, z ograniczona liczbą artykułów, może się okazać tylko przerostem formy nad treścią i niepotrzebnym dodatkiem, obciążającym działanie strony.
Im mniej tym lepiej – prawo Hicka
Czy denerwuje Cię zachowanie kelnerów, kiedy zamawiasz kawę? Czarna czy biała? Mała czy duża? Z cukrem czy bez? Parzona czy z ekspresu? Na miejscu czy na wynos? Wiele osób zaczyna wówczas odczuwać irytację i traci ochotę na kawę, opuszczając lokal. Podobnie może być z użytkownikami na Twojej stronie. Im więcej opcji wyboru im zapewnisz, tym bardziej mogą czuć się zdezorientowani. Dlatego to co rzeczywiście nie jest konieczne do sprawnego obsługiwania strony, staraj się po prostu wyłączać lub usuwać.
Daty relatywne
Na wielu stronach wpisy blogowe opatrzone są datą dodania. Można tu rozróżnić dwa sposoby prezentacji daty:
- Zapis bezwzględny – data ma format np. 20 luty 2014 r.
- Zapis relatywny – data dodatnia wygląda np. tak: dodano 2 miesiące temu
Jaka jest różnica pomiędzy oboma zapisami? Ten pierwszy mimo iż bardzo dokładny, wymaga od czytelnika nieco więcej czasu i uwagi, aby ułożyć go sobie w głowie. Ten drugi, mimo iż mniej dokładny, jest znacznie szybszy do zlokalizowania w historii, a przez to mniej absorbuje uwagę użytkownika.
Przewijanie zamiast klikania
Tam gdzie jest to możliwe, warto zastosować opcję przewijania kółkiem myszki, zamiast klikania w klawisz. Dlaczego? Ponieważ mimo iż jedno i drugie jest akcją, to jednak scrollowanie przychodzi użytkownikom znacznie łatwiej i z mniejszym wysiłkiem. Dowodów na to nie trzeba szukać daleko. Wystarczy tylko spojrzeć na największy serwis social media, czyli FB. To właśnie tam jest wdrożona opcja scrollowania w nieskończoność, służąca do przewijania treści. Rozwiązanie to pozwala na dłużej utrzymać użytkownika na swojej stronie.